ACTIVITAT D'IDEES PRÈVIES
LA LLISTA DE LA COMPRA
Objectius
-Reflexionar sobre la influència de la publicitat en la compra dels productes quotidians
-Prendre consciència de l’impacte que tenen les marques sobre nosaltres
Àmbits, àrees, dimensions i competències
ÀMBIT CONEIXMENT DEL MEDI NATURAL, SOCIAL I CULTURAL - Àrea coneixement del medi social i cultural
ÀMBIT CONEIXMENT DEL MEDI NATURAL, SOCIAL I CULTURAL - Àrea coneixement del medi social i cultural
Dimensió món actual
Competència 1: Plantejar-se preguntes sobre el medi, utilitzar estratègies de cerca de dades i analitzar resultats per trobar respostes.
Dimensió ciutadana
Competència 11: Adoptar hàbits sobre l’adquisició i ús de béns i serveis, amb coneixements científics i socials per esdevenir un consumidor responsable.
ÀMBIT MATEMÀTIC - Àrea matemàtica
Dimensió resolució de problemes
Competència 1: Traduir un problema a una representació matemàtica i emprar conceptes, eines i estratègies matemàtiques per resoldre’l.
Desenvolupament de l’activitat
Prèviament a la realització de l'activitat la mestra anirà recollint productes quotidans de diferents marques: brics de llet, ampolles d'aigua, mocadors de paper, cacau en pols... La intenció és que hi hagi més d'una marca de cada producte igual. Per exemple: Cacau en pols de marca Colacao, Marca Blanca i Nesquik.
El dia de realitzar l’activitat, es deixarien tots els productes sobre la taula. S’escolliria un voluntari per disposar-los tots de manera ordenada i llavors es demanarien dos voluntaris més per sortir a fer la compra de la setmana. Aquests haurien d’anar posant dins un cistell de la compra -que la mestra hauria portat- o en una bossa, els aliments que triessin de la taula. La idea seria posar sobre la taula els mateixos productes de diferents marques -algunes blanques i d’altres conegudes.-
A continuació s’analitzaria quins productes ha comprat cada alumne -fixant-nos en les marques dels productes escollits- i els incitaríem a argumentar el motiu de la seva tria. D’aquesta manera, podríem començar a introduir la repercussió que tenen els anuncis sobre el nostre criteri de compra, ja que segurament els alumnes escolliran Nocilla abans que la Marca Blanca, perquè és la que surt a la televisió, però no tindran en compte ni la quantitat de producte que compra, ni el preu…
Seria interessant realitzar l'activitat de manera més significativa i contextualitzada anant al supermercat del poble i fer diferents grups de 4-5 persones. A cada grup es donaria un pressupost econòmic per realitzar la compra setmanal, en la qual haurien de comprar necessàriament una sèrie de productes bàsics, però podrien escollir lliurement quines marques i tamanys de producte agafar. No es faria realment la compra, però s'analitzaria grup per grup, quins productes haurien agafat, se'ls preguntaria què han tingut en compte per agafar un producte o un altre...?
Seria interessant realitzar l'activitat de manera més significativa i contextualitzada anant al supermercat del poble i fer diferents grups de 4-5 persones. A cada grup es donaria un pressupost econòmic per realitzar la compra setmanal, en la qual haurien de comprar necessàriament una sèrie de productes bàsics, però podrien escollir lliurement quines marques i tamanys de producte agafar. No es faria realment la compra, però s'analitzaria grup per grup, quins productes haurien agafat, se'ls preguntaria què han tingut en compte per agafar un producte o un altre...?
Tot seguit seria bo preguntar als alumnes quins productes tenen a casa, quins compren, quines marques recorden… intentant argumentar la seva compra, ja sigui decisió seva o dels seus pares, si la saben. Aquest torn de paraula s’obriria a tot el grup classe i els alumnes podrien participar de manera ordenada, aixecant el braç sempre que volguessin fer una aportació.
A partir d’aquí es podria generar un diàleg:
-Creieu que quan aneu a comprar us importa quina marca agafeu d’un producte determinat?
-Quin criteri de compra feu servir per escollir un mateix producte? Hi té a veure el preu, la quantitat de producte que porta l’envàs, si hi ha una rebaixa, les ofertes…?
-Quan surt una cosa nova a la televisió, l’aneu a comprar i deixeu de comprar el mateix aliment per substituir-lo pel que heu vist anunciat?
Per introduir el treball de recerca de dades, es proposarà als alumnes que facin una llista d’aliments que més solen comprar al supermercat -o que utilitzen en el seu dia a dia- i preguntin o busquin a casa de quines marques són els aliments de la llista i el motiu de la seva compra.
El dia següent a l’aula, es posarien en comú les dades recollides i es podria fer una taula de dades en forma de gràfic de barres on es podria comparar la predominança d’una marca per sobre de les altres.
La mateixa activitat es podria proposar amb un altre element central: Creieu que a part del menjar hi ha altres productes del nostre dia a dia que també comprem o triem en funció de la publicitat que rebem per diferents canals? Quins? Quina roba porteu? Quines marques teniu a les sabates…? Televisió, ordinadors, cotxes….
Després d'haver conegut les estratègies que els anunciants fan servir per persuadir el consumidor a qui volen presentar el seu producte, els alumnes es convertiran en publicistes i elaboraran un anunci propi.
El producte que s'anunciarà podrà ser inventat per ells mateixos o escollir-ne un de real per anunciar. El resultat final haurà de ser un anunci audivisual que no superir els 30 segons i on es facin servir el màxim de llenguatges possible.
Abans de pensar el guió del seu anunci i gravar-lo, caldrà que els alumnes coneguin aquelles pràctiques publicitàries que no estan permeses per la Comissió Nacional de Mercats i la Competència, com per exemple la publicitat subliminal o encoberta.
Es deixaran dues setmanes perquè els alumnes elaborin els seus anuncis tot realitzant trobades de seguiment amb el mestre dues hores a la setmana per anar verificant la direcció del procés i per la resolució de dubtes que puguin anar sorgint entre els alumnes.
Quan s'hagin entregat els productes finals, es passaran tots els audiovisuals a l'aula i els grups que hagin creat un producte per al seu anunci podran presentar-lo a classe si ho desitgen.
Altres activitats
ACTIVITAT 1
QUÈ ENS VOLEN DIR AMB AQUEST ANUNCI?
Objectiu
-Conèixer les diferents estratègies que posa en pràctica la publicitat
Àmbits, àrees, dimensions i competències
ÀMBIT CONEIXMENT DEL MEDI NATURAL, SOCIAL I CULTURAL - Àrea coneixement del medi social i cultural
Dimensió món actual
Competència 1: Plantejar-se preguntes sobre el medi, utilitzar estratègies de cerca de dades i analitzar resultats per trobar respostes.
Dimensió ciutadana
Competència 11: Adoptar hàbits sobre l’adquisició i ús de béns i serveis, amb coneixements científics i socials per esdevenir un consumidor responsable.
Desenvolupament de l’activitat
El mestre haurà buscat anuncis de tot tipus en diferents formats: visuals, audiovisuals, falques de ràdio… I els haurà recollit en una carpeta que es penjarà a l’intranet del centre. Els alumnes es dividiran en diferents grups de treball d’unes 4-5 persones i disposaran d’un ordinador o dos per cada grup. Es repartiran els diferents anuncis publicitaris entre els diversos grups de la classe, de manera que es treballin recursos publicitaris en diferents tipus de formats i d’una àmplia diversitat de productes.
Una fitxa-guia que podria ajudar els alumnes en la seva anàlisi podria demanar la següent informació sobre cada anunci:
Producte:
Marca:
Data i/o temps de durada (si és de ràdio):
Què hi passa?
Públic a qui va adreçat (target):
Descripció d’algun aspecte que us cridi l’atenció:
Interactivitat, fórmules de cridar l’atenció:
Recursos:
Colors, música, sons, sorolls:
Presència de text?:
Eslògan:
Logotip:
Quan cada grup hagi analitzat el seu anunci, s’escollirà un portaveu que exposarà a la resta de companys l’anunci i l’anàlisi que s’haurà realitzat.
ACTIVITAT 2
3, 2, 1 ACCIÓ!
Objectiu
-Posar en pràctica les tècniques d’influència que utilitza la publicitat per persuadir el consumidor.
Àmbits, àrees, dimensions i competències
ÀMBIT DIGITAL
Dimensió tractament de la informació i organització dels entorns de treball i d’aprenentatge Competència 5: Construir nou coneixement personal mitjançant estratègies de tractament de la informació amb el suport d’aplicacions digitals.
ÀMBIT LINGÜÍSTIC - Àrea de llengua catalana i literatura
Competència 2: Planificar i produir textos orals breus i senzills adequats a la situació comunicativa.
Desenvolupament de l’activitat
El producte que s'anunciarà podrà ser inventat per ells mateixos o escollir-ne un de real per anunciar. El resultat final haurà de ser un anunci audivisual que no superir els 30 segons i on es facin servir el màxim de llenguatges possible.
Abans de pensar el guió del seu anunci i gravar-lo, caldrà que els alumnes coneguin aquelles pràctiques publicitàries que no estan permeses per la Comissió Nacional de Mercats i la Competència, com per exemple la publicitat subliminal o encoberta.
Es deixaran dues setmanes perquè els alumnes elaborin els seus anuncis tot realitzant trobades de seguiment amb el mestre dues hores a la setmana per anar verificant la direcció del procés i per la resolució de dubtes que puguin anar sorgint entre els alumnes.
Quan s'hagin entregat els productes finals, es passaran tots els audiovisuals a l'aula i els grups que hagin creat un producte per al seu anunci podran presentar-lo a classe si ho desitgen.
Altres activitats
- Joc de logotips: Passar un powerpoint amb diferents logotips i demanar als alumnes que reconeguin de quina marca es tracta. Els logotips els pot proposar primer el mestre i després deixar que els alumnes en busquin per grups i els passin als seus companys. També es podria jugar com el joc del penjat, amb pistes sobre el nom de la marca.
- Scatergoris de marques: Joc que consisteix a trobar el màxim de marques possibles d’un mateix col·lectiu o sector de productes. Cada alumne té un full que els altres concursants no poden veure. Es diu la consigna principal, per exemple: Marques de cotxes. Hi ha un concursant que és el “míster”. Cada alumne ha d’apuntar una marca de cotxe tenint en compte que no pot repetir-se amb la que posarà el “míster”. Es pot jugar deixant apuntar més d’una marca, així si es coincideix en una marca, es té una altra oportunitat per fer punt. Aquells que tinguin una marca que no coincideixi amb ningú, té punt.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada